Brzo bude premiéra tvé hry Občan
a věc. Co je to za hru a proč se jmenuje Občan a věc?
Hra jistou měrou
tematizuje život v jeho životaformě. Životaformou, tak jak jí
definuje italský filozof Giorgio Agamben, rozumíme život, který
nemůže být nikdy oddělen od své formy, život, v němž nemůže
být nic odděleno.
V názvu jsou obsaženy
dva póly, první pól je Občan a druhý je věc, tedy jeden
politický a druhý materiální, ale v kontextu celého názvu je
nutné „věc“ vnímat jako něco, co bylo zbaveno svého
politického označení, a zbyla jen matérie. Občan a věc tak lze
číst skrz pojmy bios a zoé. Řekové totiž nevyjadřovali to, co
my míníme slovem život, pouze jediným výrazem. Používali dva
termíny. Zoé vyjadřovalo prostou skutečnost
života, která byla společná všemu živému, naproti tomu slovo
bios, znamenalo způsob života, typický pro jednotlivce či
skupiny.
Hra má více rovin a
úrovní jak k ní přistupovat a jak ji číst. Je v ní obsaženo
větší množství odkazů na různé dějinné souvislosti, které
nějakým způsobem formovaly výsledný tvar, ale samozřejmě není
nutné a sám od
diváků nevyžaduji, aby si byli plně vědomi všech těch
souvislostí, se kterými jsou konfrontováni.
Ale na druhou stranu,
člověk by si měl být vědom čeho je součástí, co představuje
on sám, ale i ten či onen jiný subjekt v rámci např. dějinného
kontextu. Kontext se ale neustále proměňuje a postavení člověka
také, stejně tak se proměňuje a mizí ten důležitý kontrast.
A to vědomí je nutné brát v potaz. V potaz je nutné brát také
to, že máme možnost do jisté míry ovlivňovat dění, potažmo i
dějiny.
Sice půjde o premiéru, ale hru už jsi vlastně dvakrát uvedl. V čem bude toto zpracování nové nebo zvláštní?
První impulz vznikl z
nabídky připravit přednášku, která by tematizovala historické
souvislosti konkrétní poezie, začal jsem pracovat se zápisem
rozhovoru, který vznikl v rámci pořadu Východiska z voicebandů,
jenž probíhal v Československém rozhlase na konci 60. let
minulého století, v němž účinkovali tvůrci a zároveň
teoretici auditivní poezie: Bohumila Grögerová, Bohumil Hiršal a
Ladislav Novák. Jeden z pořadů byl věnován také osobě E. F.
Buriana. Odtud vedla cesta až k výslednému tvaru.
Poprvé jsem hru uvedl
jako dialog (společně s teoretikem Filipem Jakšem), ještě
pod jiným názvem, který neměl moc daleko, řekněme od
performativní lekce / přednášky, ale celé nastavení a postavení
figur v dialogu formálně odkazovalo spíš k divadlu. Původní
formální zpracování mě neuspokojovalo z několika důvodů,
jednak z důvodu jisté vyčerpanosti této formy (v současnosti) a
jednak z historických důvodů, v rámci nichž jsem se čím dál
více konfrontoval s americkým avantgardním divadlem, konkrétně s
tvorbou amerického herce a performera Spalding Graye, který do
jisté míry položil základ v současnosti tak hojně využívané
„performativní lekce“. Začal jsem tedy o textu přemýšlet
jiným způsobem a nahlížet na něj z jiné perspektivy.
Jak v textu říká jedna
figura té druhé: „Chtěla bys to udělat tak, aby to nemělo s
původní předlohou vůbec nic společného“ tedy vznikl zcela
odlišný tvar, který nemá s původní předlohou nic společného.
Hra se má stát jednou z částí
Tvé připravované knihy. První částí?
Jaké budou její další části?
Jaké budou její další části?
Ano, jedná se o první
část chystané trilogie. Text se bude měnit stejně tak i
doprovodný materiál. Druhou část bude tvořit sevřenější
literární útvar, psaný zcela odlišným jazykem, který se bude
koncepčně opírat o části předešlého textu. A třetí
závěrečná část by mohla být označena jako „doznání“,
není nutné to jakkoliv rozvádět.
V rámci svých uměleckých projektů velmi často pracuješ s prvkem živé performance. Jakou roli v tvé tvorbě hraje prvek divadelního umění a jaký máš vztah k divadlu obecně jako divák?
Dematerializace, absence a
neudržitelnost uměleckého díla.
Všechny tyhle aspekty jsou obsaženy v
nějaké akci a jsou také charakteristické pro moji práci.
Rád bych se zbavil toho
fetišismu, který je tak charakteristický pro současný politický
systém. Štěstí nemá přeci nic společného s materialismem.
Ale na druhou stranu
vycházím často z psaného projevu a má práce je důsledně
dokumentována, takže ten fetiš tam je stále nějak přítomný.
Snažím se vcelku systematicky zabývat metodologií pracovního
úkonu v širším kontextu své tvorby, která je převážně
založená na lidské interakci.
Má pozice je tedy taková, že má
nejblíž k práci režiséra nebo architekta.
V divadle jsou mi bližší
spíš sociálně laděné projekty ideálně takové, které se
pohybují na samé hranici svého oboru, častokrát také na hranici
srozumitelnosti. Z nedávné doby mám v živé paměti projekt
Gintersdorfer/Klaßen.
Hra si trošku hraje s aluzemi či
odkazy na E. F. Buriana a jeho divadelní vynálezy. Dlouho již o
Burianovi přemýšlíš a inspiroval už tě také k něčemu
jinému?
Naopak, něco jiného mě
dovedlo právě k Burianovi. Prvním impulzem byla práce na mé
knize „Pes nadbíhá kličkujícímu zajíci“, která do jisté
míry otevřela téma autobiografie (ne ve smyslu literárně
vědném, ale spíše v rovině politické tedy: autobiografie, jako
nástroj sociální přeměny) a dále tzn.: téma vyloučeného
subjektu. To by do jisté míry mohla být nepřímá analogie
(cesta) k E. F Burianovi, ale také ke způsobu mé současné práce
a uvažování, určitě není možné opominout zcela vědomý vztah
k avantgardě.